What are you looking for?
neděle 11. září 2016

START-UP OF THE MONTH - BLOUDÍCÍ KAVÁRNA

Přeju Vám krásnou neděli a vítám Vás u článku, na jehož tvorbu jsem se moc těšila. Doufám, že většina z Vás zaregistrovala tenhle krásnej projekt, kterej jsme zavedli v Elite Bloggers. Každý měsíc jedna z blogerek uvede na svém blogu vybraný start-up, který podle nás stojí za zmínku a zaslouží si to počáteční nakopnutí, aby se o něm vědělo a mluvilo. U několika holek jste si tak už mohli přečíst o nadšencích, co se rozhodli skočit po hlavě do tvorby něčeho vlastního a tentokrát přišla řada na mě. Start-up, který Vám dneska představím je navíc ještě trochu speciálnější, než ty předchozí. Nejedná se totiž o jednoduchou rovnici typu něco umím, takže to zkusím vyrábět ve větším množství a prodávat, ale jedná se o projekt, který dává druhou šanci lidem, kteří už jednu nějakým způsobem promarnili. Lidem bez domova. Pro začátek Vám prozradím to, že se jedná o projekt spojující naději pro bezdomovce a servírování luxusní výběrové kávy. 
Zní to zajímavě, co? Tak se pojďte se mnou, formou rozhovoru s jedním z tvůrců tohoto projektu, podívat na celý ten příběh!

Jak byste popsal svůj projekt?

Je to kavárna na trojkolce, jedná se o plně fungující soběstačnou kavárnu, co podává nadstandartní kávu značky Doubleshot a je na světě zhruba dva měsíce. Kavárnu obsluhují lidé bez domova, kteří projdou školením, aby podávali opravdu to nejlepší možné kafe, co se dá. Zatím má konkrétní víkendové prodejní místo v Modřanech, ale účastníme se spíše festivalů po Praze. V Praze je obecně velký problém s povolením pro stánkový prodej, momentálně máme zažádáno o lepší tržní místa, nicméně například na Praze 1 je stánkový prodej zcela zakázán. 

Kavárnu tedy obsluhují lidé bez domova. Jak tyto zaměstnance sháníte?

Přes Armádu Spásy. Oni je dobře znají, takže vědí, kdo by byl pro tuto příležitost vhodný a vyberou je. Z toho výběru zůstanou třeba tři, čtyři, kteří na meeting opravdu dojdou a z těch jsme my vybrali zatím jednoho, protože momentálně máme jen jednu trojkolku.

Kdybyste měl projekt představit mým čtenářům zhruba pěti slovy, jaký by to byla?

Perfektní káva a druhá šance.

Co Vás vedlo k myšlence začít s takovým projektem?

Celý náš tým pracuje už dlouhé roky v neziskovkách, takže máme s podobnými věcmi zkušenosti, i když přímo s bezdomovectvím jsme takto přišli do kontaktu prvně. Vybrali jsme si to proto, že do takové situace se může velmi snadno dostat každý z nás a někdy stačí opravdu málo k tomu, aby člověk skončil na ulici a my takto můžeme alespoň tomu jednu procentu, které se k nám dostane, velkým způsobem pomoci. Proto jsme potřebovali vymyslet projekt, který dokáže vyrábět vlastní peníze a přitom má velmi nízké náklady na údržbu a našli jsme právě možnost takovéhle pojízdné kavárny, která je schopná se sama pohybovat. No a díky dobré kávě se to i dobře prodává a projekt je schopný vydělat reálné peníze, takže zaměstnanec si může zaplatit pronájem pokoje a v řádu pár let vyřešit své exekuce. 

Měl jste nějaké obavy v začátcích projektu?

Trochu jsem se bál, jak se budou lidé tvářit na to, že je obsluhuje člověk bez domova, ale s žádnou negativní reakcí jsem se naštěstí nesetkal. Asi je to i tím, že když je kavárna v provozu, tak my nijak nepropagujeme, že zaměstnanec je člověk bez domova. Požadavky na zaměstnance jsou samozřejmě velké, musí do práce přijít včas, umytý, upravený a není na nich tak ani vidět, že jsou z ulice. Tento fakt o zaměstnaních tedy propagujeme jen tou druhou stranou, přes noviny a média. V reálu lákáme lidi hlavně na tu dobrou kávu. 

Takže zaměstnanci se mají kde upravit a přichystat?

Ano, my jim k tomu poskytneme prostor. Musejí mít samozřejmě i lékařskou prohlídku, hygienické povolení a další náležitosti, které jim pomáháme zařídit a až pak mohou začít reálně pracovat. A kdykoliv mají nějaký problém, tak to s nimi okamžitě řešíme. Naši aktuální zaměstnankyni už můžeme nechat jezdit s trojkolkou samostatně, jelikož je zodpovědná a náležitě zaučená.

Jak náročné bylo začít s něčím takovým?

Pro nás bylo náročné začít s tím kolem - vyřešit všechny technické záležitosti, zabezpečení, elektřina, plyn a tak. Postupně jsme se tím ale prokousali a dalším problémem bylo sehnat tu nejlepší kávu, aby byla opravdu nadstandartní. Začali jsme spolupracovat s Doubleshotem a ti nám neskutečným způsobem pomohli. Následně jsme museli řešit papíry s úřady, jelikož stánkový prodej tady není zrovna dvakrát podporovaný a přesvědčit hygienu, že jsme schopní vše zaručit, protože díky zaměstnávání lidí bez domova byly jejich požadavky ještě přísnější.

Jaký moment v rozjezdu projektu byl pro Vás zlomový?

Určitě když jsme udělali uplně první kafe, to jsme věděli, že už to nějak dotáhneme.

Co je podle Vás předpoklad k tomu začít s vlastním projektem? Určitě hodně nadšení, že?

Spíš silné nervy. Je nutné si uvědomit, že ten projekt musí být životaschopný minimálně na tři roky bez toho, aby byl výdělečný, protože ani ten nejlepší nápad se nemusí chytnou za sekundu a může to trvat dost dlouho a tam pak nadšení nestačí ani nepomůže.

V čem vidíte největší originalitu Vašeho projektu?

Ve spojení luxusního výrobku s bezdomovectvím. Myslím si, že až se to rozběhne a lidé ten kontrast ucítí, musí to mít sociální dopad na celou společnost.

Z čeho jste vycházel u tvorby loga, vytvářel jste ho vy?

Ano, já. Inspiroval mě Picasso, on má takové ty kresby s jednou čarou.

A jak pracujete na propagaci? Máte webové stránky, facebook, instagram?

Webové stránky máme (TADY), facebook taky (TADY) a vlastně i instagram, ale s tím si zatím ještě nerozumíme. Řěšíme tedy hlavně ten facebook, tam informujeme o tom, kde se bude kavárna nacházet a na webu máme ty klasické základní informace a sdílíme tam články, ve kterých se o nás píše.

Kde byste rád viděl kavárnu za rok nebo třeba za pět?

Chtěl bych, aby se z jednoho kola v Praze stalo postupně třeba deset, maximálně patnáct. Praha je velká, ale otázka je přístup města k takovým věcem. S jedním kolem to ještě jde, ale s deseti už je nutná podpora od města. No a pak bychom se rádi rozrostli i do dalších měst. 

Máte na závěr nějakou radu, kterou byste poskytl mým čtenářům, kteří třeba také přemýšlení o něčem podobném?

Určitě je potřeba si nejprve vybudovat vztahy, protože člověk těžko dotáhne nějaký projekt sám do konce. Je fajn mít kolem sebe tým, navzájem se podpořit, věřit si. 

Doufám, že Váš článek zaujal a bavil, protože si myslím, že takový projekt si opravdu zaslouží pozornost. Já jsem sama měla možnost kavárnu vidět v akci, ochutnat jejich kávu a všechno na mě působilo strašně mile a hezky, takže jsem moc ráda, že jsem Vám to celé mohla představit. Další možnost, jak kavárnu podpořit, kromě samotného zakoupení kávy, najdete na TOMTO fundraisingovém webu, kde zároveň můžete shlédnout i krátké video (TADY) , které určitě doporučuju.
To už je dnes ode mě vše a budu se těšit na Vaše komentáře!


Add your comment

  1. Zni to skvele a napad s interview se mi vazne moc moc libi, o takovych kavarnach uz jsem slysela a nekolik jsem jich uz i videla, ale jak budu blizko, tak se urcite zastavim, protoze to fakt je asi dobry a hlavne skvelej koncept! Dekuju za tip! ;D
    S laskou
    Sandra ze http://www.shineoffashion.com
    https://www.instagram.com/sandraslusna/

    OdpovědětVymazat
  2. To vypadá jako krásný nápad, mně osobně by to nevadilo a byla bych ráda, že aspoň tím kafem někomu dejme tomu pomůžu :) bohužel nejsem z Prahy, ale jestli na ně někdy narazím, určitě kávu zkusím :)
    Young, wild and free

    OdpovědětVymazat
  3. Mně se projekt, kdy se dá bezdomovcům možnost zapojit se do pracovního života, moc líbí. Tady oceňuji to, že svému zaměstnanci dají prostor k tomu, aby se upravil - to pro člověka žijícího po azylových domech, případně na ulici myslím není úplně jednoduchá záležitost. Naopak trochu skeptická, i když nejsem kafař, jsem k myšlence luxusní kávy - ne kvůli spojení s bezdomovci, ale kvůli servírování do papírových kelímků. Z papírového kelímku podle mne nebude luxusní nic...já třeba čaj z paírového kelímku někde na benzínce považuji za nouzovku nejnouzovatější (a to, že mi dají nějakou dobrou značku čaje to vylepší jen o chlup).
    Ale celkově za projekt palec nahoru...

    OdpovědětVymazat
  4. Uplne skvelý nápad. Takýchto projektov by mohlo byť viac.

    Daniela

    OdpovědětVymazat
  5. To je skvělej projekt, kdyby to bylo v Brně, hned běžím pro kafe!:)

    OdpovědětVymazat
  6. Skvělý projekt. Doufám, že se podaří ho rozšířit i do dalších měst :-)

    www.42stupnu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Super článek, Domi. Projekt se mi moc líbí, je super že takový zdánlivě obyčejný stánek s kávou může někomu změnit život :)

    OdpovědětVymazat
  8. Super článok a nápad majiteľov!
    Keď budeš niekedy v Bratislave, odporúčam kaviareň Dobre&Dobré v Starej Tržnici, ktorá je založená na podobnom princípe zamestnávania ľudí bez domova. Okrem kávy majú v ponuke rôzne limonády, koláče a aj zdravé polievky :)

    Patrícia

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Domčo, díky za opravdu zajímavý článek. Jen mi v něm chybí představení (jméno) toho, s kým děláš rozhovor.

    Jana

    OdpovědětVymazat

Děkuju moc za všechny komentáře ❤