Na náš firemní blog jsem sepsala článek o nové sociální síti, o které je teď (minimálně v mojí sociální bublině) slyšet ze všech stran. Není to typickej obsah, kterej dávám na svůj blog, ale momentálně je to tak zajímavej fenomén, že mi přijde fajn článek hodit i sem a třeba trochu rozšířit obzory vám, kteří jste s Clubhousem ještě do styku nepřišli. Tak pojďte zjistit, o co jde a proč byste tam měli chtít být taky.
Ač je svět a jeho fungování stále v covidovém útlumu, minimálně v oblasti sociálních sítí za sebou máme značně bohatý a zajímavý týden. Od pondělí se v české marketingové bublině objevují první zmínky o nové sociální síti. Z jejích pondělních deseti uživatelů je v pátek ráno něco přes tisíc a počty neustále narůstají. Proč se o nové aplikaci tolik mluví? A co vás na ní čeká, když se dostanete mezi vyvolené, kteří dostali pozvánku?
CLUB-CO?
Clubhouse – aplikace, ve které se nedomluvíte textem, ale pouze hlasem. Pro mnohé noční můra, pro některé nový prostor k seberealizaci. Nejvhodnějším a nejjednodušším popisem se zdá být připodobnění k live podcastu nebo panelové diskuzi, do které se ale může zapojit každý uživatel.
V jednotlivých místnostech (pro které se mezi českými uživateli rychle vžilo slangové označení „růmky“) si lidé povídají na různá témata a vy můžete poslouchat nebo se do konverzace zapojit také. Místnosti vznikají plánovaně na přesně určená témata, takže si je můžete hodit do kalendáře, ale i spontánně, když si někdo chce vyzkoušet fungování aplikace. Místnost má na starosti moderátor, který ji založil a který zve na stagespeakery. Speakerem se může stát každý, kdo se přihlásí ke slovu skrz ikonu ručičky. Na stagy se přihlašujete o slovo zapnutím mikrofonu a jeho střídavým zapínáním a vypínáním se tleská.
Stejně jako na jiných sociálních sítích, i tady se uživatelé vzájemně sledují. A ve chvíli, kdy si ti, které sledujete, začnou někde povídat, přijde vám upozornění, ať se jdete zapojit, aby vám něco neuteklo. V každé diskuzi vidíte nejen jednotlivé speakery, ale i veškeré publikum, které si během poslouchání můžete proklikat, přečíst si jejich bio (na jeho psaní si dejte záležet!), začít je sledovat a propojit se s nimi na dalších sociálních sítích. Networking na jedničku, zejména teď, když ještě česká komunita není příliš velká.
Ačkoliv u nás trenduje až tento týden, vznikla už v květnu 2020 v Americe pod rukama Paula Davisona a Rohana Setha, kteří mají zkušenosti už z Pinterestu nebo Googlu. Už ve chvíli, kdy měla síť pouhých 1500 uživatelů, měla odhadovanou hodnotu 100 milionů dolarů a zakladatelé si na svou stranu získali několik zvučných investorských jmen. Mezi uživatele Clubhousu patří v Americe třeba Oprah, Drake nebo Kevin Hart. Teď se její uživatelé odhadují na 600 tisíc. Word of mouth se šíří rychle a přestože je zatím v betaverzi, její potenciál je nezměrný. Otázkou zůstává, jak se s ní čeští uživatelé naučí pracovat, zda na ní budou konzumovat kvalitní obsah. Aktuálním problémem mnoha uživatelů je, že na aplikaci tráví až 6 hodin denně.
Jak se tam dostanete?
Clubhouse funguje jen na iPhonech a v současné době je pouze na pozvání. Každý nový uživatel dostane dvě pozvánky, které může poslat dál. Za aktivitu v aplikaci dostanete občas nějaké pozvánky navíc a můžete tak pozvat další lidi ze svého okolí. Pozvánky jsou ale stále nedostatkové zboží a proto se s nimi – zejména ve světě – vesele obchoduje. Na eBay jejich cena začíná na 200 dolarech.
FOMO
Syndrom fomo (= fear of missing out) tady dostává uplně nový rozměr. Clubhouse totiž sází nejen na exkluzivitu skrz omezený počet pozvánek, ale i na right here right nowmoment. Ze žádné místnosti totiž neexistuje záznam, začne-li někdo nahrávat obrazovku, dostane trvalý ban do aplikace. Jediná šance, jak slyšet mluvit svoje idoly nebo známé, je se k nim připojit a poslouchat – ať zrovna děláte, co děláte. Každou diskuzi lidí, které sledujete, vám aplikace připomene upozorněním a s každým dalším zapojeným z vašeho okruhu sledovaných, vás upozorní znovu. Kdybyste si to náhodou rozmysleli, což funguje skvěle. Odolávat člověk vydrží jen nějakou dobu a tak není výjimkou, že i lidé ve společné domácnosti sedí večer vedle sebe se sluchátky na uších a jsou spolu v jedné místnosti nejen fyzicky, ale i virtuálně.
One strike policy
Unikátní forma tvorby i konzumace obsahu jde ruku v ruce s přísnými pravidly používání aplikace. Na Clubhouse se mohou přihlásit uživatelé starší 18 let a funguje zde takzvaná one strike policy – jednou porušíš podmínky a na aplikaci končíš. Pravděpodobně bez možnosti návratu. Šíření záznamu a jakékoliv nahrávání je zakázáno, nicméně Clubhouse z bezpečnostních důvodů v pozadí nahrává dění každé místnosti a pokud během jejího průběhu někdo z účastníků nahlásí, že tam dochází k nevhodnému chování, nahrávka se uloží, zpětně zkoumá a vyhodnocuje. Pokud však nikdo žádný problém nenahlásí, záznam se smaže ve chvíli, kdy místnost skončí.
Bude vás to bavit?
To své si tam najde každý. Ať už chcete jen tak pokecat u oběda, protože jste už dlouhé týdny na homeofficu a chybí vám obědy s kolegy, k večeři si dát lekci politického marketingu s těmi, kteří se v něm opravdu aktivně participují, udělat brainstorming ohledně spuštění prodeje nového produktu jako to hned první dny udělal Dish, společně koukat na Výměnu manželek a napít se piva nebo vína ve chvíli, kdy se objeví chybějící zuby nebo když někdo řekne, že „to spolu nějak zvládneme” a když se zrovna náhodou poperou ve sněmovně, můžete si o tom rovnou podiskutovat třeba v místnosti s Markem Prchalem, mluvčími jednotlivých stran a zástupci médií.
Na Clubhousu se můžete spoustu věcí dozvědět a přiučit, nebo se jen zabavit. Občas si totiž budete připadat jako když sedíte v hospodě u stolu se svými oblíbenými influencery a posloucháte, o čem si povídají. A je jen na vás, jestli se k nim do hovoru zapojíte nebo budete jen pasivními posluchači.
Co to znamená pro značky a jaký je tady prostor pro reklamu? Záleží rozhodně na kreativitě a rychlosti, jakou jsou značky schopny naskočit na tenhle trend a přinést něco zajímavého. Mezi první značky, které se příležitosti chytly, patří Mall, CzechCrunch a Deník N, kteří založili vlastní tematické „růmky“. O možném potenciálu, budoucnosti a taky o největších dosavadních bizarnostech na Clubhousu si můžete přečíst na Mediáři v rozhovoru s Jonášem Čumrikem a Tomášem Pflanzerem. Kroniku a vtipně podané deníčkové zápisky zase na blogu u Václava Blahouta.
Ať se to celé vyvine jakkoliv, víc u zdroje už být snad ani nejde.
Už píšete známým o invite?
Domčo, moc díky za tenhle článek! Clubhouse se teď opravdu sítěmi valí jak lavina a já pořád ignorovala a netušila, o co jde. Zní to šíleně must have, v tom nejlepším slova smyslu. Myslím, že ten tah s exkluzivitou posílání malého objemu pozvánek je fakt geniální. Trochu mi to přípomíná Logenovu Life and Death Brigade z Gilmorek :-D Mít apple, hned to musím mít, ale na druhou stranu to zas nemusím mít tolik, abych kvůli tomu přešla na iOS. Tak si to Appláci užijte ;-) LUCA
OdpovědětVymazatjen na iphonech. ptakovina. jde to i na Androidu. ale to bys o tom musela neco vedet.
OdpovědětVymazatNa Androidu je aplikace, co se jmenuje stejně, ale reálně jde o něco jinýho bohužel. Zatím je to opravdu pouze pro iOS a pro Android se teprve bude vyvíjet.
Vymazatneco kde mluvi marek prchal a kde se resi vymena manzelek.. diky za vysvetleni a upresneni, ze tohle rozhodne v zivote nepotrebuju.. :D
OdpovědětVymazatTuto apku jsem u tebe postřehla. CO se týká i-phonů tak stále je spíše více běžný uživatelů jiných telefonů než i-phonů, což je zatím asi docela nevychytané pro tuto apku. Co se týká mluvení tak sama za sebe můžu říct, že krom YouTube, kde natáčím, tak nemluvím... ne přímo. Co mám zkušenosti, tak ani spousta z mých okolních přátel a lidí, co znám moc nekomunikuje ústně online, spíše běžně když chytnou telefon a zavolají někomu. Ale vsadím se, že rakušáků a němců to bude to trochu jiné, co mám s nimi zkušenosti, tak právě naopak vyznávají možnosti se vyjádřit hovorem na sítích. :) V tomhle mi připadá, že jsme jiní. Ale nevím, soudím jen dle sebe a svého blízkého okolí.
OdpovědětVymazatSomethingbykate
"Na psaní bia si dejte záležet!" To tvoje se čte docela nepříjemně, tolik hovorové češtiny :-(
OdpovědětVymazatSouhlas, taky mě to praštilo do očí, hlavně pak to slovíčko "živěj". Orálně slang jasně, ale tohle prznění v psané podobě je děs.
Vymazat- Kat
Holky, máte obě pravdu, hned po tom prvním komentáři jsem to šla na Clubhouse opravit. Občas bojuju s tím, že jsem zvyklá psát blog a svůj IG nespisovně a tak tak potom píšu i jinde, ale občas se to nehodí. Děkuju za zpětnou vazbu.
VymazatMě to strašně láká. Už jsem se tam nedávno zaregistrovala, ale obávám se, že mě jen tak někdo nepotvrdí. :D Já asi pozvánku nedostanu. :D
OdpovědětVymazatAhoj Míšo, já mám teď nějaký volný pozvánky jako odměnu za aktivitu, napiš mi na Instagram do directu a já ti ji pošlu. :)
Vymazat